Formula 1: Λιγότερο λίπος στο σώμα σημαίνει πιο γρήγορος οδηγός

Οι οδηγοί της Formula 1 είναι σε πολύ μεγάλο ποσοστό λιπόσαρκοι και super fit. Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό; Ας δούμε το θέμα επιστημονικά…

Θα το έχετε ίσως παρατηρήσει, στις φωτογραφίες αλλά και σε σκηνές στην τηλεόραση πως σχεδόν όλοι οι οδηγοί της Formula 1 έχουν διαφορετικό ύψος αλλά λίγο-πολύ την ίδια «κοψιά». Και όλοι μα όλοι είναι πάρα πολύ γυμνασμένοι. Και γυμνασμένοι όχι αποκτώντας όγκο, αλλά εξαφανίζοντας το λίπος από το κορμί τους και τονίζοντας την γράμμωση των μυών τους. Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό;

Υπάρχει ένας άγραφος κανόνας. Όσο πιο πολλές αλλαγές πορείας, όσο πιο σκληρές αναρτήσεις και όσο πιο μεγάλες ταχύτητες τόσο πιο λιπόσαρκοι και πιο φιτ πρέπει να είναι οι οδηγοί για να αντέχουν τις αόρατες δυνάμεις της φυγόκεντρου και της αδράνειας, που ταλαιπωρούν αφάνταστα ένα κορμί αν δεν είναι τρομερά γυμνασμένο.

Δεν είσαι αργός, είσαι χοντρός

Υπάρχουν μερικά αθλήματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού που απαιτούν λιπόσαρκους οδηγούς. Καρτ, αγώνες με μονοθέσια οχήματα τύπου Formula με ανοικτούς τροχούς και αυτοκίνητα αγώνων αντοχής δεν μπορείτε να κάνετε σε σοβαρό επίπεδο αν έχετε έστω λίγο παραπάνω λίπος από το μέγιστο που μπορεί να χάσει το κορμί σας.

Ο κάθε άνθρωπος με βάση τον μεταβολισμό του, μπορεί να κατέβει σε ένα χαμηλό επίπεδο λίπους στο κορμί. Κάτω από 8% είναι ένα πολύ καλό επίπεδο που θα σας επιτρέψει να διακριθείτε εάν το αξίζετε, σε κάποιο από τα προαναφερόμενα σπορ.

driver

Ένας φυσιολογικός άνδρας έχει 15-25% λίπος και ένας παχύσαρκος πάνω από 35% λίπος. Κάτω από το 15% δείχνετε αδύνατος αλλά απέχετε πολύ από το ιδανικό για αγώνες Καρτ ή μονοθεσίων. Αξίζει να εξηγήσουμε τι συμβαίνει σε ένα κορμί με περισσότερο από 15% λίπος που -ας πούμε- για παράδειγμα πως κάνει καρτ σε αγωνιστικό επίπεδο αξιώσεων. Ο σκελετός του πλέει μέσα σε ένα θύλακα λίπους. Στα μαλακά του μόρια, στην κοιλιά και στην πλάτη υπάρχει αρκετό λίπος με αποτέλεσμα σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης ο σκελετός του να «κολυμπά» μέσα στο λίπος του. Με αποτέλεσμα μια έκφραση που συνήθως λένε οι οδηγοί, να «τρώει ξύλο». Και πράγματι σε κάθε στροφή, είναι σαν κάποιος να τον χτυπά στα πλευρά με ένα μαστίγιο. Και όσο πιο γρήγορα και με μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης πηγαίνει, τόσο πιο πολύ δυσάρεστη και κουραστική είναι η εμπειρία. Και επίσης… έχει μια παράμετρο που επηρεάζει την ταχύτητά του. Το ότι ο σκελετός του πλέει μέσα στο λίπος του, έχει μια πολύ μεγάλη παρενέργεια. Τον κάνει αργό. Όχι γιατί είναι αργός οδηγός, αλλά γιατί τα ερεθίσματα που φτάνουν στον εγκέφαλό του αργούν μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου (όσο κρατά η κίνηση του σκελετού μέχρι να κολυμπήσει μέσα στο λίπος) να φτάσουν στο σημείο που πρέπει, ώστε να παρθούν αποφάσεις και ο εγκέφαλός του να δώσει εντολή για το τι πρέπει να κάνει σε κάθε σημείο του κάθε γύρου, με αποτέλεσμα να αργεί μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου η σωστή μικροκίνηση του τιμονιού, που θα βρει πρόσφυση και θα κρατήσει το αυτοκίνητο στη σωστή πορεία. Και στην επόμενη στροφή συμβαίνει το ίδιο και στην επόμενη και στην επόμενη κ.ο.κ. Οπότε χάνει μερικά δέκατα σε χρόνο όχι γιατί είναι αργός, αλλά γιατί είναι χοντρός!

Να ένα παράδειγμα

Συνήθως μπορούμε να το δούμε αυτό στο καρτ. Οδηγοί με αρκετό λίπος, αλλά με σωστά χέρια και ικανότητες ολοκληρώνουν το session τους και η πλάτη τους και τα πλευρά τους είναι μαύρα από μελανιές. Το έχετε δει; Το έχετε ακούσει; Το έχετε πάθει; Αυτό που συνέβη είναι, πως σε εκείνα τα σημεία από τις αλλεπάλληλες επαναλλαμβανόμενες βίαιες κινήσεις του σκελετού μέσα στο λίπος, τραυματίστηκε η συστάδα λίπους-δέρματος εσωτερικά και προξενήθηκε μικρή εσωτερική αιμορραγία και γι αυτό μαύρισε ή έγινε μωβ η περιοχή κάτω από το δέρμα. Το κορμί είναι σφηνωμένο μέσα στο κάθισμα, αλλά ο σκελετός πλέει μέσα στο λίπος!

Όσο πιο γρήγορα πηγαίνει κανείς τόσο πιο έντονο είναι αυτό το φαινόμενο. Η λύση είναι να αφαιρεθεί το λίπος στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό ώστε να μην πλέει ο σκελετός και έτσι να ακολουθεί ακαριαία τις κινήσεις του καθίσματος, ώστε να μην υπάρχει χρονική καθυστέρηση ανάμεσα στο τι χρειάζεται κάθε στιγμή το αγωνιστικό όχημα και στο τι κάνει ο οδηγός.

Αν σκοπεύετε να ασχοληθείτε σοβαρά με τους αγώνες Καρτ ή μονοθεσίων, ξεκινήστε με μια πολύ αυστηρή δίαιτα και πρόγραμμα για γράμμωση στο γυμναστήριο και τα ξαναλέμε…

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΡΙΝΟΣ

Γιώργος Βαρίνος Ο Γιώργος Βαρίνος είναι πτυχιούχος Μηχανικός Αεροσκαφών και έχει πτυχίο πιλότου Υπερελαφρών Αεροσκαφών ΥΠΑΜ. Στο χώρο των περιοδικών βρίσκεται από το 1982. Από το 1989 εργάζεται ως επαγγελματίας δημοσιογράφος και είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού και Ηλεκτρονικού Τύπου και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων. Ασχολήθηκε με τους αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτου από το 1995 και έτρεξε για 12 χρόνια (1983-1995) στο Ελληνικό Πρωτάθλημα Enduro. Έχει εργαστεί στα περιοδικά 4 Τροχοί (1982-1986), Car & Driver (1989-1993), Auto Motor und Sport (1993-1994), Auto Τρίτη (1993-1995), Bestever (1998-2010), Luxury Boat & SUV (2005-2010), One Passion (2007-2009), Sea World Almanac (2009-2010) και σήμερα είναι ο υπεύθυνος της έκδοσης InMotion by Gazzetta (από το 2014) ενώ είναι εκλέκτορας του ελληνικού θεσμού για «Το Αυτοκίνητο της Χρονιάς».