Δοκιμή The new electric Fiat 500: Hλεκτρικό και αξιολάτρευτο

Η Fiat με τεράστια ιστορία σε μοντέλα που προορίζονται για την πόλη, δεν μπορούσε να αφήσει την ευκαιρία ανεκμετάλλευτη. Οι Ιταλοί αντέδρασαν γρήγορα, αλλά και πολύ προσεκτικά με ένα ποιοτικό προϊόν που εκτός από την λειτουργικότητα στοχεύει και στο συναίσθημα. 

Το 500αράκι είναι ένα αυτοκίνητο που δεν χρειάζεται συστάσεις. Ξεκίνησε στη γκάμα της FIAT το 1936 και ήταν δημιουργία του Ντάντε Τζιακόζα, του εφευρέτη του μοντέρνου αυτοκινήτου, με κινητήρα και κίνηση μπροστά και αναρτήσεις με γόνατα Μακ Φέρσον σε όλους του τροχούς, που ο ίδιος χρησιμοποίησε για πρώτη φορά και έκτοτε αποτελούν το στάνταρ στην κατασκευή αυτοκινήτων. Ο Τζιακόζα ξανασχεδίασε το «Πεντακοσαράκι» για άλλη μια φορά το 1957 και μέχρι το 1975 αποτέλεσε μια τρομερή εμπορική επιτυχία. Επαναλανσαρίστηκε ως Cinquecento την δεκαετία του ΄’90 και Seicento λίγο αργότερα, ενώ περίπου 15 χρόνια πριν, εμφανίστηκε η σύγχρονη εκδοχή του -που ήταν μια μεγαλύτερη και μοντέρνα εκδοχή του αξιολάτρευτου μοντέλου του 1957- που γρήγορα έγινε μόδα και βοήθησε τη Fiat με τις σταθερά υψηλές πωλήσεις του. Ο συνδυασμός του 500 με την ηλεκτρική τεχνολογία ήταν μια λογική κίνηση, καθώς η ηλεκτροκίνηση ειδικά στα οχήματα πόλης αποτελεί σίγουρα μια πιο καθαρή και οικονομική επιλογή.

Η εξέλιξη του ηλεκτροκίνητου 500 ξεκίνησε από το μηδέν. Η Fiat χρησιμοποίησε νέα πλατφόρμα για να το χτίσει, οπότε με τις απλές εκδόσεις του μοντέλου συνδέονται μόνον εμφανισιακά. Σήμερα πωλούνται ταυτόχρονα από τις αντιπροσωπείες της Fiat. Όποιος θέλει 500αράκι μπορεί να διαλέξει ανάμεσα σε «καθαρόαιμη» βενζίνη, Hybrid τεχνολογία ή το ηλεκτροκίνητο 500. 

Αυτό που ήθελε η Fiat ήταν να φτιάξει ένα αυτοκίνητο το οποίο θα μοιάζει μεν στο σχήμα, τις αναλογίες και τα βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά με το 500, αλλά παράλληλα θα διαφοροποιείται και θα δείχνει πιο φρέσκο, φουτουριστικό και τεχνολογικά προηγμένο.

Η εμφάνιση είναι καθοριστική, τα εμπρός φώτα χαρακτηριστικά. Το λατρεύεις αμέσως. Ειδικά στις γυναίκες για κάποιο παράξενο λόγο κάνει τρομερό γκελ και το ερωτεύονται ακαριαία. Είναι από τα αυτοκίνητα που τα βλέπεις και χαμογελάς, που αποπνέουν μια ιδιαίτερη αύρα και αντιλαμβάνεσαι τον ισχυρό χαρακτήρα τους. Η Fiat πιστεύει τόσο στη δύναμη του σήματος 500 που το τοποθέτησε στη μάσκα και στο τιμόνι, γράφοντας το όνομα της μάρκας μόνο στην πόρτα του πορτμπαγκάζ. Μπροστά υπάρχουν τέσσερα στρογγυλά φωτιστικά σώματα, με τα επάνω να «χωρίζονται» από το καπό. Όλα είναι τεχνολογίας LED, όπως και τα πίσω, ταιριάζοντας απόλυτα με τη high tech προσωπικότητά του. 

Ωστόσο, όσο μοιάζει  το 500e με τα υπόλοιπα 500 στην εξωτερική εμφάνιση, άλλο τόσο διαφοροποιείται στο εσωτερικό. Η καμπίνα σε βάζει αμέσως σε μια άλλη λογική. Ο οδηγός κρατά στα χέρια του ένα τιμόνι δύο ακτίνων και πίσω του υπάρχει ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη των 7 ιντσών, η οποία έχει αρκετές δυνατότητες παραμετροποίησης σε ο,τι αφορά τις πληροφορίες που μπορούμε να διαλέξουμε για να βλέπουμε. Στην κεντρική κονσόλα υπάρχει μια μεγάλη οθόνη 10,25 ιντσών που φιλοξενεί το σύστημα πολυμέσων UConnect. Ευχάριστη έκπληξη η ασύρματη σύνδεση με το Apple CarPlay που επιτρέπει τη χρήση του χωρίς να απαιτείται σύνδεση με καλώδιο.

Αφήνοντας στην άκρη τις οθόνες, συνεχίζουμε με τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου ο οποίος… δεν υπάρχει. Ο οδηγός επιλέγει την κίνηση, με τέσσερα κουμπιά που υπάρχουν κάτω από την πρακτική θήκη για smartphone (που υποστηρίζει και ασύρματη φόρτιση). Ως εκ τούτου απελευθερώνεται χώρος αφού δεν απαιτείται χρήση κονσόλας. Πιο πίσω βέβαια υπάρχει ένας χώρος αποθήκευσης με μεγάλη χωρητικότητα, αλλά και ποτηροθήκη. Στα ακροδάκτυλα του οδηγού βρίσκουμε τον διακόπτη για το ηλεκτρικό χειρόφρενο, το χειριστήριο ρύθμισης έντασης του ηχοσυστήματος (υπάρχει ένα ακόμη πίσω από το τιμόνι) και ο επιλογέας για τα προγράμματα οδήγησης. 

Στο θέμα των χώρων περισσότερο με 2+2 μοιάζει παρά με 4θέσιο. Eνώ ο χώρος αποσκευών των 185 λίτρων χαρακτηρίζεται μικρός. Αλλά μπροστά στο υπέροχο look τα προσπερνάμε όλα.

Το Fiat 500e διατίθεται σε δύο εκδόσεις. Με μπαταρία 23,8 kWh ή με 42 kWh. Οι δύο εκδόσεις διαφέρουν και στον κινητήρα όμως. Η πρώτη συνδυάζεται με μοτέρ 95 ίππων και η δεύτερη με μοτέρ 118 ίππων. Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας ένα 500αράκι με τη μεγάλη μπαταρία και τους περισσότερους ίππους. Η ροπή στρέψης αγγίζει τα 220 Nm και έρχονται αμέσως μόλις πατήσεις το πεντάλ δίνοντας αρκετή ώθηση στις χαμηλές ταχύτητες! Η Fiat αναφέρει χαρακτηριστικά ότι φτάνει στα 50 χλμ./ώρα από στάση μέσα σε κάτι περισσότερο από 3 δευτερόλεπτα, ενώ μέσα σε 9 δευτερόλεπτα αγγίζει τα 100 χλμ./ώρα. 

Η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα, τα οποία τα φτάνει πάρα πολύ εύκολα. Μια πλήρης φόρτιση (της μεγάλης μπαταρίας) από 0% έως το 100% κρατάει περίπου 15 ώρες σε οικιακή πρίζα αλλά σπάνια θα το κάνετε αυτό. Ακούγεται πολύ όμως η (επίσημη βάσει WLTP) αυτονομία των 320 χιλιομέτρων απλοποιεί τα πράγματα. Στην πράξη, οι περισσότεροι καθημερινά δεν κάνουμε πάνω από 50-60 χιλιόμετρα για τις μετακινήσεις ρουτίνας. Οπότε, αν το φορτίζουμε κάθε δύο βράδια, σε περίπου έξι ώρες, το πρωί θα είναι ετοιμοπόλεμο. Σε ταχυφορτιστή 85 kW η μπαταρία φτάνει στο 80% από εντελώς άδεια μέσα σε 35 μόλις λεπτά. 

Πειράζοντας τον διακόπτη αλλαγής προγράμματος οδήγησης είδαμε ότι εκτός του προγράμματος Normal, υπάρχουν άλλα δύο, το Range και το Sherpa. Στο Normal το αυτοκίνητο συμπεριφέρεται όπως ένα… αυτοκίνητο, χωρίς περιορισμούς και ιδιαιτερότητες. Στο Range ενεργοποιείται η δυνατότητα οδήγησης με ένα πεντάλ. Όσο πατάς το «γκάζι» το 500e επιταχύνει και όσο το αφήνεις, επιβραδύνει μέσω του συστήματος ανάκτησης και αντιδρά σαν να φρενάρει. Μετά από 5 λεπτά το έχεις μάθει και πλέον δεν χρειάζεται να χρησιμοποιείς το φρένο, παρά μόνο σε κάποια έκτακτη κατάσταση που θα είναι απαραίτητη η άμεση επιβράδυνση. 

Στην κίνηση μέσα στην πόλη είναι ιδανικό γιατί προβλέπεις πλέον τη ροή και δεν επιταχύνεις αναίτια. Ωστόσο θελήσαμε να δούμε την συμπεριφορά του σε μια κοντινή εκδρομή. Ο προορισμός ήταν το Πόρτο Γερμενό 75 χιλιόμετρα από την Αθήνα. Αλλά επειδή θα πηγαίναμε σβέλτα σίγουρα θα βλέπαμε μετά αν θα έχουμε αρκετή ενέργεια για να γυρίσουμε ή θα μέναμε το βράδυ εκεί. Αποκάλυψη. Με τους τροχούς στα τέσσερα άκρα του αμαξώματος και το βάρος μόλις στα 1.330 κιλά (που είναι λίγα για ηλεκτρικό) με τα περισσότερα τοποθετημένα κάτω από το κέντρο των τροχών το 500e έμοιαζε με καρτ! Ουδέτερο, δίχως μούρες, ΄έστριβε σαν τρένο και μετά επιτάχυνε διαβολεμένα. Τρομερά διασκεδαστικό και με το Range, στο πάτα-άσε δεν αδειάσαμε και την μπαταρία, καθώς από τα Βίλια και μετά είναι κατηφόρα. Και γυρίσαμε την ίδια μέρα!

Φυσικά τα περισσότερα 500e δεν θα οδηγηθούν ποτέ έτσι. Στο Πόρτο Γερμενό μάλιστα με τα παράθυρα ανοικτά και με ράθυμο πολύ αργό ρυθμό σε έναν τοίχο ενός οικοπέδου μου ήρθε μέσα στο αυτοκίνητο, το μουσικό θέμα της ταινίας Amarcord του Φελίνι, το οποίο συνέθεσε ο Νίνο Ρότα! Οι Ιταλοί ξέρουν πως να δώσουν χαρακτήρα στα αυτοκίνητά τους και αυτό είναι μια τρανή απόδειξη, καθώς αυτό το μουσικό θέμα που ακούγεται από ειδικά τοποθετημένα μεγάφωνα προς το εξωτερικό του αυτοκινήτου, είναι η ένδειξη πως πλησιάζει το 500e όπως ορίζει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα…

Το νέο 500e όμως, βρίθει και συστημάτων ασφαλείας. Είναι το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας του με δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 από το σύστημα Fiat Co-Driver. Αποτελείται από το έξυπνο ενεργό Cruise Control, το Lane Centering το οποίο μπορεί να κρατήσει το αυτοκίνητο στο κέντρο της λωρίδας αυτόματα και το Intelligent Speed Assist που προσαρμόζει την ταχύτητα ανάλογα με τις συνθήκες. Επίσης υπάρχει σύστημα προειδοποίησης «νεκρής» γωνίας, αναγνώριση οδικών σημάτων, αυτόματο φρενάρισμα, προειδοποίηση παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας με υποβοήθηση διατήρησης της πορείας στο κέντρο της (μέσω του συστήματος Lane Centering) και πολλά ακόμη. 

Η Fiat σχεδίασε ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο που μοιάζει στο γνωστό μας 500. Με το όφελος της κρατικής επιδότησης, η γκάμα του 500e ξεκινάει από τις 18.970€. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ενημερωθήκαμε ότι κοστίζει 24.153€ (με κρατική επιδότηση και απόσυρση). Θυμίζουμε ότι πρόκειται για την έκδοση με τη μεγάλη μπαταρία και ένα επίπεδο εξοπλισμού από το οποίο δεν λείπει τίποτα (ενεργό Cruise Control, αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, φώτα LED, οθόνη 10,25΄΄, γυάλινη πανοραμική οροφή, κάμερα οπισθοπορείας, 17άρες ζάντες αλουμινίου, και όλα τα συστήματα ασφαλείας που αναφέρουμε παραπάνω). Η Fiat προσφέρει εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων για τις μπαταρίες του ηλεκτρικού 500e. 

Με όπλο την σχετικά χαμηλή τιμή και το ανυπέρβλητο και διαχρονικό στυλ, το Fiat 500e είναι η καλύτερη επιλογή για την είσοδο σας στην ηλεκτροκίνηση. Δείτε το και οδηγήστε το οπωσδήποτε, πριν αποφασίσετε μια αγορά στη συγκεκριμένη κατηγορία._

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΡΙΝΟΣ

Ο Γιώργος Βαρίνος είναι πτυχιούχος Μηχανικός Αεροσκαφών και έχει πτυχίο Πιλότου Υπερελαφρών Αεροσκαφών. Tο 2022, έκλεισε 40 χρόνια στο χώρο των περιοδικών αυτοκινήτου. Από το 1989 εργάζεται ως επαγγελματίας και είναι τακτικό μέλος της ΕΣΠΤ και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων. Ασχολήθηκε με τους αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτου από το 2000 και έτρεξε για 12 χρόνια (1983-1995) στο Ελληνικό Πρωτάθλημα Enduro. Έχει εργαστεί στα περιοδικά 4 Τροχοί (1982-1986), Car & Driver (1989-1993), Auto Motor und Sport (1993-1994), Auto Τρίτη (1993-1995), BESTEVER (1999-2021), One Passion (2007-2009, 2018), Gazzetta.gr (2014-2021) και σήμερα είναι υπεύθυνος AUTO-MOTO της εφημερίδας Κόκκινος Πρωταθλητής, συνεργάτης του περιοδικού TOP GEAR, συνεργάτης του περιοδικού MotoGP World, Διευθυντής του site Autopress.gr και εκδότης τoυ πολυτελούς περιοδικού BESTEVER QUARTERLY.