Skoda Fabia ένα Best Seller ανάμεσα στα 10 καλύτερα αυτοκίνητα της Χρονιάς
Με παρουσία στις διεθνείς αγορές από το 1999, η σειρά Fabia διανύει την 4η γενιά της. Βασίζεται στη νέα ευμετάβλητη πλατφόρμα MQB A0 της VW και παρουσιάζεται με διευρυμένες διαστάσεις σε ένα πεντάθυρο αμάξωμα δύο όγκων.
Για πρώτη φορά στην ιστορία του μοντέλου, το μήκος του αμαξώματος έχει ξεπεράσει τα τέσσερα μέτρα και αυτό έχει απτά αποτελέσματα στην ευρυχωρία της καμπίνας αλλά και στο χώρο αποσκευών.
Βασικό στοιχείο όλων των μοντέλων Skoda είναι η χρηστικότητα – η εταιρεία χρησιμοποιεί το σλόγκαν «simply clever» – και η νέα σειρά Fabia προσφέρει διάφορες τεχνολογικές λύσεις που κάνουν τη ζωή του χρήστη και των επιβατών πιο εύκολη όπως η ειδική θήκη για ομπρέλα, ο μίνι κάδος απορριμμάτων στην εσωτερική επένδυση των θυρών κ.ά.
Αναβαθμισμένο σε κατασκευή και εξοπλισμό αλλά και ποιοτικά βελτιωμένο το νέο Fabia διατίθεται μόνο με τον 3κύλινδρο κινητήρα βενζίνης ενός λίτρου με πλήρωση ατμοσφαιρική ή υπερτροφοδοτούμενη σε δύο εκδόσεις απόδοσης, των 80 και 110 ίππων. Στα θετικά της επιλογής Fabia συγκαταλέγεται και η διάθεση έκδοσης με αυτόματο κιβώτιο DSG7. Οι τύποι εξοπλισμού είναι τρεις (Active-Ambition-Style) με καλό επίπεδο στοιχείων και συστημάτων ακόμα και από την βασική έκδοση. Πληθώρα συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης και ασφάλειας (ADAS) ολοκληρώνουν την εικόνα του νέου Fabia.
Στις 3 προηγούμενες γενιές Fabia, ήταν προφανής η τάση του Volkswagen Group να υποβαθμίζει ορατά το μοντέλο, ώστε να δημιουργεί τεχνηέντως ζωτικό εμπορικό χώρο για τα «αδελφά» μοντέλα του ομίλου, τα Polo και Ibiza.
Η σχεδίαση του ταμπλό και του πίνακα οργάνων, η συντηρητική εξωτερική αισθητική και η συνολική σχεδιαστική ατολμία, έθεταν αυτόματα ένα ζήτημα ταξικό: το Skoda Fabia έπρεπε να δείχνει προλεταριακό, ενώ τα ομογάλακτα Polo και Ibiza αστικά εκλεπτυσμένο και νεανικό/σπορ αντίστοιχα.
Εξωτερικά το νέο Skoda Fabia έχει γίνει πολύ πιο δυναμικό, με χαμηλό και φαρδύ παράστημα, αυξημένο μεταξόνιο και συντελεστή οπισθέλκουσας 0.28, ο οποίος ξεχωρίζει τόσο οπτικά, όσο και αποδοτικά. Αλλά για αυτό θα επανέλθουμε στη συνέχεια. Τα στενά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω εντείνουν την αίσθηση της στιβαρής παρουσίας, ενώ οι ακμές που εμφανίζονται συγκρατημένα στο καπό και πλευρικά στο αμάξωμα, συμβάλλουν με τη σειρά τους σε μια πιο νεανική εικόνα. Άμεσα ορατές είναι επίσης οι αυξημένες διαστάσεις.
Θετική είναι και η αύξηση του όγκου του χώρου αποσκευών στα 380 λίτρα, από τις μεγαλύτερες στην κατηγορία, ενώ με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα, η χωρητικότητα ανεβαίνει στα 1.190 λίτρα. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε και την ύπαρξη ρεζέρβας κανονικού μεγέθους, κάτω από τα πάτωμα του χώρου αποσκευών.
Το εσωτερικό του νέου Skoda Fabia είναι ολοκαίνουριο και ενσωματώνει αρκετά στοιχεία από τα μεγαλύτερα μοντέλα της μάρκας. Στην έκδοση της δοκιμής, ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων με τις κατά βούληση του οδηγού διαφορετικές διαμορφώσεις είναι πληρέστατος, όπως και το σύστημα multimedia με τη μεγάλη οθόνη των 8,0 ιντσών, που προσφέρει έως και δυνατότητα φωνητικού χειρισμού. Την τελευταία όμως αναγκαστήκαμε να την απενεργοποιήσουμε, καθώς η ψηφιακή βοηθός ρωτούσε συχνά – πυκνά αν θέλουμε κάτι, χωρίς να έχουμε χρησιμοποιήσει την ενεργοποίησή της. Κάποιο bug στο σύστημα προφανώς ήταν υπεύθυνο για αυτή τη δυσλειτουργία, το οποίο θα πρέπει να δει η Skoda.
Η ανάρτηση έχει καλή λειτουργία και μόνο εντός πόλης θα παρουσιάσει κάποιες τάσεις συντονισμού σε αλλεπάλληλες κακοτεχνίες της ασφάλτου. Σε αυτό παίζουν ένα μικρό αρνητικό ρόλο οι μεγάλες 17 ιντσών ζάντες, που ανήκουν στον προαιρετικό εξοπλισμό και με τις οποίες ήταν εξοπλισμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής. Οπότε και σε αυτή την περίπτωση, μην υποκύψετε στο επιπρόσθετο έξοδο και διατηρήστε τις ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών της βασικής διαμόρφωσης στην έκδοση Style.
Ο οδηγός, παρότι έχει στη διάθεσή του ένα πρόθυμο και ισχυρό μοτέρ, θα το χρησιμοποιήσει κυρίως για γρήγορες προσπεράσεις παρά για σπορ συγκινήσεις σε δρόμο με στροφές. Η υποστροφική συμπεριφορά του μοντέλου και τo μέτριο σε αίσθηση τιμόνι δεν αποτελούν στοιχεία που υποστηρίζουν το fun to drive. Λογικό, καθώς όλη η φιλοσοφία του νέου Fabia είναι διαφορετική και έχει να κάνει κυρίως με πρακτικά/οικογενειακά χαρακτηριστικά. Τα τέσσερα προγράμματα οδήγησης είναι για εμάς τα εξής τρία, Normal, Sport και Individual. Το Eco μειώνει ισχύ και ροπή τόσο, που ειδικά κάτω από τις 2.000 σ.α.λ. το αυτοκίνητο γίνεται υποτονικό και ως εκ τούτου δεν το συνιστούμε. Με κυρίαρχη της χρήση του προγράμματος Normal και σπανίως του Sport, η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 6,5 λίτρα/100 χλμ., ενώ μπορεί να πέσει και κάτω από τα 6 σε χαλαρή αστική ή υπεραστική χρήση.
Συνολικά το νέο Skoda Fabia είναι, χωρίς αμφιβολία, πολύ καλύτερο από το απερχόμενο μοντέλο. Συγκριτικά είναι ένα τα πλέον ισορροπημένα αυτοκίνητα στην κατηγορία B, με εξέχουσα θέση στο short list όσων ψάχνουν για ένα συμπαγές οικογενειακό αυτοκίνητο. Η έκδοση Style της δοκιμής διαθέτει έναν μακρύ κατάλογο εξοπλισμού με στοιχεία πολυτέλειας όπως ο αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, η πρόσβαση χωρίς κλειδί, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων Virtual Cockpit, τα φώτα led και πολλά ακόμα ευπρόσδεκτα στοιχεία Simply Clever, όπως τη θήκη για ομπρέλα στην επένδυση της πόρτας του οδηγού, τις θήκες για κινητά τηλέφωνα στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων και πολλά ακόμα.
To Fabia με τους 80 ίππους στην βασική έκδοση Active ξεκινά από τα 14.990 ευρώ. Αντίστοιχα η κορυφαία έκδοση Style με τους 110 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο κοστίζει 20.650 ευρώ. Διατίθεται σε 9 εξωτερικούς χρωματισμούς αμαξώματος αλλά και με διχρωμίες (αμάξωμα-οροφήή) και με 9 ζάντες διαφορετικής σχεδίασης.