Skoda Fabia 1.0 TSI 116 PS DSG7: Μικρό σε μέγεθος, μεγάλο σε δυνατότητες
Η κατηγορία των supermini έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Εκεί όπου κάποτε μιλούσαμε απλώς για «μικρά αυτοκίνητα πόλης», σήμερα συναντάμε μοντέλα που φιλοδοξούν να παίξουν τον ρόλο ενός ολοκληρωμένου πρώτου αυτοκινήτου για μια οικογένεια. Το Skoda Fabia είναι από εκείνα που γράφουν ιστορία σε αυτήν την κατηγορία: από το 1999, όταν λανσαρίστηκε η πρώτη γενιά, μέχρι σήμερα, έχει εξελιχθεί από ένα απλό, αξιόπιστο compact σε ένα ώριμο και τεχνολογικά προηγμένο μοντέλο.

Η τέταρτη γενιά, που βασίζεται στην πλατφόρμα MQB-A0 του ομίλου Volkswagen, έρχεται με ξεκάθαρη αποστολή: να προσφέρει περισσότερους χώρους, καλύτερη ποιότητα και σύγχρονες τεχνολογίες, χωρίς να χάσει τον παραδοσιακό χαρακτήρα «value for money» που έκανε το Fabia δημοφιλές. Η έκδοση που δοκιμάσαμε, με τον τρικύλινδρο 1,0 TSI των 116 ίππων και το αυτόματο DSG7 κιβώτιο ταχυτήτων, τοποθετείται ανάμεσα στις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις της γκάμας, καθώς υπόσχεται να καλύψει με ευκολία τόσο τις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη όσο και τα ταξίδια.

Η Skoda έχει εξελίξει αισθητά τη σχεδίαση του Fabia, χαρίζοντάς του πιο ώριμη και δυναμική εικόνα. Το μήκος που ξεπερνά τα 4,11 μέτρα το κάνει να δείχνει πιο «μεγάλο» από τα τυπικά supermini, ενώ οι αναλογίες του, με κοντούς πρόβολους και μεγαλύτερο μεταξόνιο, χαρίζουν καλύτερη παρουσία στον δρόμο. Μπροστά, η χαρακτηριστική μάσκα της Skoda πλαισιώνεται από λεπτά φωτιστικά σώματα LED που συνδέονται οπτικά με τις γραμμές του προφυλακτήρα. Στο πλάι, οι έντονες ακμές δημιουργούν ένα αίσθημα κίνησης ακόμα και όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, ενώ πίσω οι προβολείς σε σχήμα «C» παραπέμπουν ευθέως σε μεγαλύτερα μοντέλα της μάρκας, όπως το Octavia.

Στην έκδοση Selection που δοκιμάσαμε, οι ζάντες αλουμινίου και οι διακριτικές χρωμιωμένες λεπτομέρειες ενισχύουν τον κομψό χαρακτήρα. Μπορεί η σχεδίαση να μην είναι τόσο «εξωστρεφής» όσο άλλων μοντέλων της κατηγορίας, όμως η επιλογή της Skoda να κινηθεί σε πιο διαχρονικές γραμμές πιθανότατα θα δικαιώσει τους αγοραστές που θέλουν ένα αυτοκίνητο που θα δείχνει σύγχρονο για πολλά χρόνια.

Μπαίνοντας στο εσωτερικό, γίνεται φανερό ότι το Fabia έχει ανέβει επίπεδο. Η έκδοση Selection διαθέτει υλικά καλής ποιότητας στο επάνω τμήμα του ταμπλό, με μαλακές επιφάνειες και λεπτομέρειες υφάσματος που σπάνε τη μονοτονία του πλαστικού. Η εργονομία παραμένει υπόδειγμα: όλα τα χειριστήρια είναι εκεί που τα περιμένεις, ενώ η ύπαρξη φυσικών διακοπτών για βασικές λειτουργίες – όπως ο κλιματισμός – είναι ευπρόσδεκτη σε μια εποχή που πολλές μάρκες μεταφέρουν τα πάντα σε οθόνες αφής. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (Virtual Cockpit) προσφέρει καθαρή απεικόνιση πληροφοριών και δυνατότητα παραμετροποίησης, ενώ το σύστημα infotainment με οθόνη αφής διαθέτει ασύρματη συνδεσιμότητα μέσω Android Auto και Apple CarPlay. Η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός είναι ότι βρίσκεται σε αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας, κάτι που ενισχύεται από την καλή ηχομόνωση.

Σε επίπεδο χώρων, το Fabia εκμεταλλεύεται στο έπακρο την πλατφόρμα MQB-A0. Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν περισσότερο χώρο για τα πόδια σε σχέση με τον προκάτοχό του, και δύο ενήλικες θα ταξιδέψουν άνετα. Η μεταφορά τρίτου ενήλικα στο κέντρο παραμένει δύσκολη, αλλά αυτό ισχύει για το σύνολο της κατηγορίας. Ο χώρος αποσκευών, με 380 λίτρα, είναι από τους κορυφαίους στην κατηγορία, ξεπερνώντας μάλιστα και ορισμένα μοντέλα μεγαλύτερης κατηγορίας (όπως το VW Golf προηγούμενων γενεών). Αν ψάξουμε για αδυναμίες, θα λέγαμε ότι κάποια σημεία χαμηλά στο ταμπλό ή στις πόρτες χρησιμοποιούν πιο σκληρά πλαστικά που δεν συνάδουν με την premium αίσθηση των υπόλοιπων επιφανειών. Ωστόσο, αυτό είναι μάλλον αναμενόμενο για την κατηγορία και σίγουρα δεν θα ενοχλήσει στην καθημερινή χρήση.

Η έκδοση Selection φέρνει το Fabia σε ένα επίπεδο που δύσκολα συναντάς σε μικρό αυτοκίνητο. Ψηφιακός πίνακας οργάνων, οθόνη αφής με συνδεσιμότητα Android Auto και Apple CarPlay, αυτόματος κλιματισμός καθώς και πλήρες πακέτο υποβοηθήσεων οδηγού (Adaptive Cruise Control, Lane Assist, Front Assist) εξοπλίζουν το μοντέλο. Εντυπωσιακή είναι και η παρουσία συστημάτων ασφάλειας που κάποτε βρίσκαμε μόνο σε μεγαλύτερες κατηγορίες, όπως η αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης και ο αυτόματος έλεγχος φώτων. Όλα αυτά συνθέτουν μια εικόνα σύγχρονου αυτοκινήτου που στέκεται επάξια απέναντι στον ανταγωνισμό.

Η καρδιά του Fabia στην έκδοση που δοκιμάσαμε είναι ο τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.0 TSI με ισχύ 116 ίππων και ροπή 200 Nm. Πρόκειται για μια από τις πιο ισορροπημένες επιλογές στην γκάμα, καθώς προσφέρει ικανοποιητικές επιδόσεις χωρίς να ανεβάζει υπερβολικά το κόστος αγοράς ή την κατανάλωση. Σε συνδυασμό με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG7), το Fabia προσφέρει ομαλές και γρήγορες αλλαγές σχέσεων. Στην καθημερινή οδήγηση, η συνεργασία κινητήρα-κιβωτίου είναι άρτια, με τον κινητήρα να δείχνει ελαστικός από χαμηλά και να ανεβάζει πρόθυμα στροφές. Στις χαμηλές ταχύτητες της πόλης, το DSG μπορεί μερικές φορές να δείξει μια μικρή νευρικότητα (κυρίως σε «σταμάτα-ξεκίνα»), όμως σε γενικές γραμμές είναι από τα πιο άνετα κιβώτια της κατηγορίας.

Οι επιδόσεις καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες ενός supermini που προορίζεται για όλα τα είδη διαδρομών. Το 0-100 km/h έρχεται σε 9,7 δευτερόλεπτα, η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 200 km/h, ενώ η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε κυμάνθηκε γύρω στα 7,0 λίτρα/100 km σε μεικτές συνθήκες. Με προσεκτική οδήγηση στην πόλη μπορεί να πέσει σαφώς χαμηλότερα, ενώ στον αυτοκινητόδρομο κρατιέται άνετα σε χαμηλά επίπεδα χάρη στην καλή κλιμάκωση του κιβωτίου. Στα θετικά συγκαταλέγεται η πολιτισμένη λειτουργία του τρικύλινδρου, που σπάνια προδίδει τον αριθμό των κυλίνδρων του. Στον αντίποδα, σε πιο έντονη επιτάχυνση και σε υψηλές στροφές, ο θόρυβος γίνεται αισθητός στην καμπίνα. Δεν είναι σε καμία περίπτωση ενοχλητικός και δεν “χαλάει” την εικόνα ομοιογένειας του αυτοκινήτου.

Το Fabia έχει ωριμάσει οδηγικά όσο λίγα μοντέλα της κατηγορίας του. Η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί με προτεραιότητα την άνεση, αλλά χωρίς να θυσιάζει τη σταθερότητα. Στην πόλη, απορροφά τις περισσότερες ανωμαλίες χωρίς να ταλαιπωρεί τους επιβάτες, ενώ στον αυτοκινητόδρομο κινείται με σιγουριά, θυμίζοντας σε αίσθηση μεγαλύτερο αυτοκίνητο. Στις στροφές, το Fabia παραμένει ουδέτερο, με ελεγχόμενες κλίσεις αμαξώματος. Το τιμόνι είναι ελαφρύ και ακριβές, ιδανικό για καθημερινή χρήση και εύκολο στους ελιγμούς, αλλά δεν δίνει την πληροφόρηση που θα εκτιμούσαν οι πιο απαιτητικοί οδηγοί. Σε αυτόν τον τομέα, το Fabia δεν προσπαθεί να συναγωνιστεί πιο «σπορτίφ» supermini αλλά στοχεύει σε μια πιο ώριμη και οικογενειακή οδηγική εμπειρία.

Στα θετικά καταγράφεται η στιβαρή αίσθηση και η εξαιρετική σταθερότητα σε μεγάλες ταχύτητες, κάτι που ενισχύει την ασφάλεια και την άνεση στα ταξίδια. Αντίθετα, σε δρόμους με πολλές εγκάρσιες ανωμαλίες η ανάρτηση αφήνει κάποιες να περάσουν στην καμπίνα των επιβατών, και πάλι όμως η ποιότητα της λειτουργίας της βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας.

Το Skoda Fabia 1.0 TSI 116 PS DSG7 Selection είναι ένα από τα πιο ώριμα και ισορροπημένα supermini της αγοράς. Με κορυφαίους χώρους για την κατηγορία, πλούσιο εξοπλισμό και έναν κινητήρα που καλύπτει όλες τις ανάγκες, καταφέρνει να ξεχωρίζει χωρίς φανφάρες. Δεν είναι το πιο σπορτίφ ή το πιο εκκεντρικό, αλλά είναι από εκείνα που κερδίζουν τον αγοραστή με την πρακτικότητα, την ποιότητα και τη συνολική αίσθηση σιγουριάς. Αν το ζητούμενο είναι ένα supermini που μπορεί να παίξει και τον ρόλο του οικογενειακού, τότε το Fabia αποτελεί μια από τις καλύτερες επιλογές. Η τιμή της έκδοσης 1.0 TSI 116 PS DSG7 Selection στην Ελλάδα ξεκινά από 22.950 ευρώ, με πλήρη εγγύηση και δυνατότητα εξατομίκευσης μέσω πακέτων εξοπλισμού. Μια πρόταση που συνδυάζει λογική και συναίσθημα σε δίκαιες δόσεις.