Mercedes-Benz GLA 250e: Στον αστερισμό ΚΑΙ της ηλεκτροκίνησης (vid)

H Plug-in υβριδική έκδοση του γερμανικού crossover προσφέρει οικονομία και εκπαιδεύει τον ιδιοκτήτη στην φιλοσοφία χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου της premium κατηγορίας.

Στην πορεία προς τον ηλεκτροκίνηση, η Mercedes-Benz προχωρεί γοργά στον εξηλεκτρισμό των μοντέλων της, με δεδηλωμένο το στόχο μέχρι το 2030 η γκάμα της να αποτελείται αποκλειστικά από ηλεκτρικά ή Plug-in υβριδικά οχήματα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και η GLA απέκτησε Plug-in υβριδική έκδοση, όπως τα περισσότερα από τα προσθιοκίνητα μοντέλα της μάρκας.

Η δεύτερη γενιά της Mercedes-Benz GLA μάς έχει δώσει ένα αυτοκίνητο σαφώς πιο ώριμο και πιο ολοκληρωμένο από τον προκάτοχό του. Το crossover των Γερμανών, που φλερτάρει σαφώς περισσότερο με τη SUV πλευρά της προσωπικότητάς του, προσφέρει όλα όσα υπόσχεται όσον αφορά το στιλ και το πρεστίζ, αλλά και τους χώρους και την πρακτικότητα για τις οικογενειακές μετακινήσεις.

Η βάση για την GLA 250e είναι η «συμβατική» GLA 200. Κάτω από το καπό θα συναντήσουμε το γνωστό 4κύλινδρο τούρμπο βενζινοκινητήρα 1332 κ.εκ. που διαθέτει άμεσο ψεκασμό και αποδίδει 160 ίππους στις 5500 σ.α.λ. Στην περίπτωση της GLA 250e συνεργάζεται με έναν ηλεκτρικό κινητήρα απόδοσης 102 ίππων, που είναι ενσωματωμένος στο κιβώτιο ταχυτήτων, που στην περίπτωση αυτού μοντέλου είναι το 8άρι, διπλού συμπλέκτη της Mercedes-Benz. Η κίνηση επομένως μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς. Ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται από μια μπαταρία ιόντων-λιθίου 15,6 kWh (ωφέλιμη χωρητικότητα 10,6 kWh), που είναι τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα.

Το αποτέλεσμα του παραπάνω συνδυασμού είναι ότι ο οδηγός έχει στη διάθεσή του 218 ίππους και 450 Nm ροπής, που ασφαλώς αρκούν και με το παραπάνω όχι μόνο για να κινήσουν την GLA 250e με άνεση και ασφάλεια αλλά και να υπερνικήσουν τα 300 περίπου κιλά που προστέθηκαν σε σχέση με τη «συμβατική» GLA 200. Οι αριθμοί των επιδόσεων άλλωστε το επιβεβαιώνουν: 7,1 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα και μέγιστη ταχύτητα που φτάνει στα 220 χλμ/ώρα.

Πιέζοντας το διακόπτη εκκίνησης αρχικά δεν γίνεται τίποτα. Δηλαδή, γίνονται πράγματα και οι οθόνες μπροστά στον οδηγό ανάβουν και τα γραφικά αρχίζουν να κινούνται, αλλά δεν ακούγεται τίποτα. Αν η μπαταρία έχει έστω και λίγο φορτίο μέσα, η GLA 250e ξεκινά χρησιμοποιώντας μόνο τον ηλεκτροκινητήρα. Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ταχύτητες μέχρι τα 140 χλμ/ώρα και η πρακτική του αυτονομία εύκολα ξεπερνά τα 50 χιλιόμετρα, τιμή ιδιαίτερα ικανοποιητική και κοντά στα 62 θεωρητικά χιλιόμετρα. Η λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος είναι υποδειγματική. Όλα γίνονται αθόρυβα -φυσικά- και με απόλυτη ομαλότητα και ευκολία.

Ο οδηγός της GLA 250e έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα οδήγησης, τα Eco, Comfrort και Sport. Στο Eco χρησιμοποιείται σχεδόν αποκλειστικά ο ηλεκτρικός κινητήρας (όσο η μπαταρία είναι φορτισμένη) ενώ στο Comfort το αυτοκίνητο προσπαθεί να κάνει όσο γίνεται πιο ισορροπημένη χρήση ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας με προσανατολισμό στην οικονομία. Στη Sport, όπως μαρτυράει το όνομα, o κινητήρας εσωτερικής καύσης δουλεύει διαρκώς και ο ηλεκτροκινητήρας συνεπικουρεί για την επίτευξη των επιδόσεων. Υπάρχουν επίσης το electric mode για ηλεκτρική κίνηση και το battery level που δεν χρησιμοποιεί την μπαταρία, διατηρώντας την ενέργεια για κάποια άλλη στιγμή που θα ζητηθεί. Η φόρτιση της μπαταρίας χρειάζεται περίπου 8 ώρες σε οικιακή παροχή ενώ με ένα wall box δύο ώρες είναι αρκετές.

Όταν ο οδηγός πατήσει δυνατά το γκάζι στο πάτωμα η GLA 250e θα επιστρατεύσει όλη τη διαθέσιμη δύναμη. Αν μέχρι εκείνο τη σημείο κινείται ηλεκτρικά, η είσοδος του βενζινοκινητήρα κάποιες φορές γίνεται λίγο απότομα και όταν οι στροφές του αυξηθούν κάνει αισθητή την παρουσία του μέσα στην καμπίνα. Αυτό όμως μάλλον γίνεται γιατί σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις είτε δεν λειτουργεί είτε δεν ακούγεται σχεδόν καθόλου. Η μεταφορά της δύναμης στους τροχούς πάντως είναι εντελώς απροβλημάτιστη και εύκολα ελεγχόμενη και το 8άρι κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη λειτουργεί υποδειγματικά.

Το βασικό ζητούμενο στη δημιουργία μιας plug-in υβριδικής έκδοσης είναι φυσικά η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και της εκπομπής ρύπων. Κι εδώ η GLA 250e πετυχαίνει την αποστολή της. Καλύτερος σύμμαχος σε αυτό είναι η μεγάλη αυτονομία όταν κινείται αποκλειστικά ηλεκτρικά. Αυτό επιτρέπει η πλειονότητα των καθημερινών μετακινήσεων να πραγματοποιείται χωρίς να χρειαστεί να λειτουργήσει ο κινητήρας βενζίνης. Και όταν αδειάσει η μπατασία, το υβριδικό σύστημα βοηθάει η κατανάλωση να κρατηθεί χαμηλά, στην περιοχή ανάμεσα στα 7 και στα 8 λίτρα/100 χλμ, τιμή που είναι πολύ καλή για το μέγεθος και το βάρος του αυτοκινήτου.

Εξωτερικά η υβριδική GLA 250e διαφέρει ελάχιστα από τις «συμβατικές» GLA και εντοπίζεται στα διακριτικά e και EQ Power. Ο σχεδιασμός της δεύτερης γενιάς κάνει το αυτοκίνητο να δείχνει σύγχρονο και επιβλητικό από όλες τις πλευρές, κάτι στο οποίο βοηθούν και οι αυξημένες εξωτερικές διαστάσεις, με το μήκος να βρίσκεται στα 4,41 μέτρα, το πλάτος στα 1,834 και το ύψος στα 1,611 μέτρα. Το σχήμα είναι ταυτόχρονα συντηρητικό και επιθετικό και δεν υπάρχει τίποτα που να ενοχλεί το μάτι.

Είναι το εσωτερικό της GLA όμως που η premium αίσθηση κυριαρχεί. Πρωταγωνιστής φυσικά είναι το ταμπλό, με τις δύο μεγάλες οθόνες μπροστά από τον οδηγό (που περιέχουν τον πίνακα οργάνων και το infotainment MBUX) και τους στρογγυλούς αεραγωγούς σε σχήμα τουρμπίνας στο κέντρο του. Αμέσως μόλις μπεις μέσα στην GLA αντιλαμβάνεσαι την ποιότητα και την πολυτέλεια. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι φυσικά ιδιαίτερα ποιοτικά, με μαλακά πλαστικά στα περισσότερα σημεία, μεταλλικούς διακόπτες και εντυπωσιακά γυαλιστερά πλαστικά στην κονσόλα.

Η πολυτέλεια συνοδεύεται και από μεγάλη ευρυχωρία τόσο για τους εμπρός όσο και για τους πίσω επιβάτες, που έχουν άπλετο χώρο για τα πόδια και τα κεφάλια τους, ενώ άνετα θα βολέψουν -και θα φορτίσουν- τις συσκευές και τα υπόλοιπα μικροαντικείμενά τους. Στον τομέα της πρακτικότητας ωστόσο εντοπίζεται το μεγαλύτερο κόστος της ενσωμάτωσης του υβριδικού συστήματος, το οποίο έχει «κλέψει» λίγα λίτρα από το χώρο αποσκευών και έχει μειώσει τη χωρητικότητά του από τα 435 στα 385 λίτρα. Ο χώρος που αντικρίζεις όταν ανοίγεις την πίσω πόρτα δεν δίνει καθόλου την αίσθηση ότι είναι μικρός, αντίθετα έχει καλό σχήμα και επίπεδο κατώφλι φόρτωσης.

Η «αρχοντιά» της GLA 250e συνεχίζεται και εν κινήσει. Παρά την αύξηση στο βάρος και παρά την ανάγκη στην πίσω ανάρτηση να χρησιμοποιηθεί ημιάκαμπτος άξονας αντί για τους πολλαπλούς συνδέσμους που έχουν οι υπόλοιπες εκδόσεις, η εμπειρία οδήγησης παραμένει κορυφαία, κυρίως όσον αφορά την άνεση. Αν και θα περίμενε κανείς τα παραπάνω μαζί με τις σφικτές αναρτήσεις να επηρεάσουν την άνεση, η GLA περνάει πάνω από τις ανωμαλίες του δρόμου με χαρακτηριστική… άνεση και χωρίς να τις μεταφέρει στους επιβάτες.

Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική, όπως και η σταθερότητα στον ανοιχτό δρόμο. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και οι σχετικά σφικτές αναρτήσεις ελέγχουν εύκολα το μεγάλο αμάξωμα, με το τιμόνι (που βαραίνει στο πρόγραμμα Sport) να είναι άμεσο και ακριβές. Τα φρένα χρειάζονται λίγη εξοικείωση, καθώς κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος μπορεί να ενεργοποιηθεί το ABS χωρίς να το περιμένεις, κάτι που έχει μάλλον να κάνει με το πέρασμα από την ανάκτηση ενέργειας στο καθαυτό φρενάρισμα, ωστόσο αυτό συνηθίζεται εύκολα και ο οδηγός απολαμβάνει τη δύναμή τους. Συνολικά, η GLA 250e είναι ένα αυτοκίνητο που το χαίρεσαι είτε το οδηγείς είτε είσαι επιβάτης.

Οι τιμές της GLA 250e ξεκινούν από τα 45315 ευρώ, τιμή που για τα δεδομένα της κατηγορίας θα χαρακτηριζόταν απλώς λογική. Αν συνυπολογίσουμε όμως ότι η «συμβατική» GLA 200 κοστίζει σχεδόν 37000, ενώ η 2λιτρη GLA 250 των 224 ίππων φτάνει στις σχεδόν 52000, η 250e δεν φαντάζει πια τόσο πολύ ακριβή. Επιπλέον, η τιμή προ φόρων είναι 34454 ευρώ, κάτι που την κάνει ακόμα πιο δελεαστική ως εταιρικό όχημα.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΡΙΝΟΣ

Γιώργος Βαρίνος Ο Γιώργος Βαρίνος είναι πτυχιούχος Μηχανικός Αεροσκαφών και έχει πτυχίο πιλότου Υπερελαφρών Αεροσκαφών ΥΠΑΜ. Στο χώρο των περιοδικών βρίσκεται από το 1982. Από το 1989 εργάζεται ως επαγγελματίας δημοσιογράφος και είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού και Ηλεκτρονικού Τύπου και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων. Ασχολήθηκε με τους αγώνες ταχύτητας αυτοκινήτου από το 2000 και έτρεξε για 12 χρόνια (1983-1995) στο Ελληνικό Πρωτάθλημα Enduro. Έχει εργαστεί στα περιοδικά 4 Τροχοί (1982-1986), Car & Driver (1989-1993), Auto Motor und Sport (1993-1994), Auto Τρίτη (1993-1995), Bestever (1998-2010), Luxury Boat & SUV (2005-2010), One Passion (2007-2009), Sea World Almanac (2009-2010) και σήμερα είναι ο υπεύθυνος της έκδοσης InMotion by Gazzetta (από το 2014) ενώ είναι εκλέκτορας του ελληνικού θεσμού για «Το Αυτοκίνητο της Χρονιάς».