Fiat Tipo Cross 1.0T 100 PS: Απλότητα και οικονομία με ιταλικό στυλ (vids)
Το μικρομεσαίο Tipo στην έκδοση Cross αποτελεί μια εξιαρετική πρόταση στη μικρή κατηγορία των Crossover, καθώς προσφέρεται με πολύ οικονομική τιμή 18.950€ και δεν του λείπει τίποτε!
Η Fiat δημιούργησε την έκδοση Cross, καθώς τα SUV σαρώνουν και ένα Crossover μοντέλο έχει ασύγκριτα περισσότερες πιθανότητες να κερδίσει αγοραστές σε σχέση με ένα ταπεινό 5θυρο hatchback. Έτσι λοιπόν προέκυψε το Fiat Tipo Cross, που στην ουσία είναι ένα Tipo περίπου όπως το ξέραμε, αλλά με μερικές πολύ βασικές λεπτομέρειες να κάνουν τη διαφορά. Η μεγαλύτερη διαφοροποίηση φυσικά έρχεται από τις αναρτήσεις, που απέκτησαν μεγαλύτερες διαδρομές και πλέον φέρνουν το αμάξωμα να στέκεται ψηλότερα κατά 37 χιλιοστά σε σχέση με το 5θυρο Tipo. Για να ενισχυθεί ο περιπετειώδης χαρακτήρας του μοντέλου προστέθηκαν κι άλλες πινελιές, όπως οι ράγες οροφής και τα πλαστικά προστατευτικά γύρω από το αμάξωμα, τα οποία ξεχωρίζουν αμέσως από το ασημί χρώμα τους.

Με εξωτερικές διαστάσεις 4,368 μ. μήκος, 1,802 μ. πλάτος και 1,556 μ. ύψος αλλά και με το μεταξόνιο των 2,638 μ. προσφέρει άπλετους χώρους σε όλους τους επιβάτες. Πολύ άνετα θα καθίσουν και οι πίσω επιβάτες, με άπλετο χώρο για τα πόδια και τα κεφάλια τους. Ο χώρος αποσκευών είναι μεγάλος και με κανονικό σχήμα και παρά το σχετικά ψηλό κατώφλι τα 440 λίτρα είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμα.

Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός και στο κέντρο της κονσόλας υπάρχει μια οθόνη αφής 7 ή 10 ιντσών για το χειρισμό του ηχοσυστήματος και των διάφορων επιλογών συνδεσιμότητας. Πιο κάτω βρίσκονται ξεχωριστά τα χειριστήρια του κλιματισμού. Η προσπάθεια της Fiat είναι να διατηρήσει το VFM χαρακτήρα του μοντέλου αλλά να μην κάνει κραυγαλέες εκπτώσεις και τα καταφέρνει, καθώς στο πάνω μέρος του ταμπλό τα πλαστικά είναι μαλακά και με ωραία αίσθηση ενώ όσο κατεβαίνεις χαμηλότερα γίνονται σκληρότερα. Όσο για την πρακτικότητα, υπάρχουν οι απαραίτητες θέσεις για μικροαντικείμενα, οι ποτηροθήκες και οι θύρες USB.

Το Tipo Cross της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένο με τον νέο 3κύλινδρο τούρμπο βενζινοκινητήρα της Fiat, που από το 1 λίτρο της χωρητικότητάς του αποδίδει 100 ίππους και 190 Nm ροπής. Οι επιδόσεις δεν εντυπωσιάζουν (12,2 δευτερόλεπτα για τα 0-100 χλμ./ώρα, 183 χλμ./ώρα μέγιστη ταχύτητα) αλλά στην πράξη η εικόνα είναι πολύ διαφορετική. Ο οδηγός δεν νιώθει ποτέ εκτεθειμένος ούτε νιώθει τον κινητήρα να ζορίζεται για να κινήσει το αμάξωμα. Το καλά κλιμακωμένο κιβώτιο των 5 σχέσεων έχει μέτρια αίσθηση αλλά αποτελεσματική λειτουργία και βοηθάει πολύ σε αυτό. Θα ήταν ακόμα αποτελεσματικότερο αν είχε άλλη μία σχέση αλλά η 5η είναι αρκετά μακριά για να μην προβληματίζει στο ταξίδι.

Στη δοκιμή μας, στη γνωστή διαδρομή προς το Πόρτο Γερμενό, είδαμε κάτι περισσότερο από 7 λ./100 χλμ, κάτι που σημαίνει ότι ένας συνειδητοποιημένος οδηγός με ελάχιστα συντηρητική οδήγηση μπορεί να δει ακόμα χαμηλότερες τιμές. Η Fiat πάντως ανακοινώνει 5,5 λ./100 χλμ.
Αν και το πιέσαμε αρκετά μας κέρδισε ο τρόπος που το Fiat Tipo Cross «πατάει» στην άσφαλτο. Οι μεγαλύτερες διαδρομές των αναρτήσεων (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τον ημιάκαμπτος άξονας πίσω) δεν επηρεάζουν τη σταθερότητα του αμαξώματος σε όλες τις συνθήκες και ο οδηγός αισθάνεται ότι έχει τον απόλυτο έλεγχο. Αντιθέτως, οι μεγαλύτερες διαδρομές είναι ευεργετικές στα περάσματα από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Τα «κοπανήματα» απουσιάζουν και αυτό που επιτυγχάνεται τελικά είναι ένας πολύ καλός συσχετισμός άνεσης και κρατήματος. Τα περιθώρια της πρόσφυσης είναι υψηλά, οι κλίσεις στις στροφές μικρές και δεν υπάρχουν απότομες αντιδράσεις. Το τιμόνι δεν παρέχει πολλή πληροφόρηση αλλά είναι γρήγορο και τα φρένα με τους δίσκους εμπρός και τα ταμπούρα πίσω είναι θετικά. Στο ταξίδι το Tipo Cross είναι πολύ σταθερό και μόνο ο λίγο αυξημένος θόρυβος στις υψηλές ταχύτητες (άνω του ορίου ταχύτητας) κάνει αισθητή την παρουσία του. Κι αν στο δρόμο σας υπάρχουν και χωματόδρομοι, τότε το έξτρα στοιχείο του Tipo Cross, που είναι η αυξημένη απόσταση από το έδαφος, κάνει το ιταλικό μοντέλο ακόμα πιο αποτελεσματικό. Δεν θα κάνετε φυσικά off road, αλλά δεν θα δυσκολευτείτε ούτε θα αγχωθείτε για να περάσετε χωρίς πρόβλημα από σημεία που αρχικά θα σας φαίνονταν πολύ δύσκολα.

Το Fiat Tipo Cross διαθέτει πληρέστατο εξοπλισμό, με όλα τα απαραίτητα βοηθήματα (Cruise Control, σύστημα διατήρησης λωρίδας, φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης κ.α.). Εκτός από τον κινητήρα βενζίνης που αναφέραμε, η γκάμα περιλαμβάνει και δύο πετρελαιοκινητήρες 1,3 και 1,6 λίτρων. Οι τιμές του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, από το οποίο δεν έλειπε τίποτα, διαμορφώνεται στα 18.950 ευρώ και το κάνει αυτομάτως μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση που δεν πρέπει να προσπεράσετε αν η τιμή απόκτησης είναι το βασικό σας κριτήριο.