Renault Symbioz: Σύμφωνο συμβίωσης

Η Renault φαίνεται να έχει βρει ξανά τη φόρμα της. Μετά το ηλεκτρικό Scenic και το ανανεωμένο Captur, σειρά παίρνει το ολοκαίνουργιο Symbioz, ένα μοντέλο που φιλοδοξεί να γεφυρώσει το χάσμα ανάμεσα στο αστικό SUV και στο οικογενειακό αυτοκίνητο. Με μήκος 4,41 μέτρα, τοποθετείται στο σημείο όπου διασταυρώνονται οι ανάγκες της πόλης και της εκδρομής, εκεί όπου ο οδηγός ζητά ένα όχημα ευέλικτο, αλλά ικανό να ταξιδεύει άνετα και οικονομικά.

Αν και το όνομά του παραπέμπει σε κάτι το αφηρημένο -«συμβίωση», «αρμονία»- το Symbioz είναι απόλυτα πρακτικό. Δεν επιδιώκει να συγκινήσει με υπερβολές, ούτε να πείσει με τεχνολογικά επιφωνήματα. Αντίθετα, είναι η πιο ώριμη και συγκρατημένη εκδοχή της νέας σχεδιαστικής και μηχανολογικής φιλοσοφίας της Renault: λιτότητα με περιεχόμενο, τεχνολογία με σκοπό, άνεση χωρίς πολυτέλειες για επίδειξη. Η τοποθέτησή του στην γκάμα είναι ξεκάθαρη. Βρίσκεται πάνω από το Captur, αλλά πιο κοντά στη λογική της καθημερινότητας απ’ ό,τι το μεγαλύτερο Austral. Είναι, με άλλα λόγια, το πιο ρεαλιστικό SUV της Renault σήμερα· ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο όχι για να εντυπωσιάζει στα τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά για να κάνει τη ζωή πιο εύκολη σε όσους απλώς χρειάζονται ένα καλό, ήσυχο και ευέλικτο οικογενειακό αυτοκίνητο.

Το Symbioz εντάσσεται στη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Renault, εκεί όπου κυριαρχούν οι καθαρές επιφάνειες, τα γεωμετρικά φώτα LED και η έμφαση στη δομή του αμαξώματος. Η γραμμή της μάσκας, με το μεγάλο λογότυπο στο κέντρο, ακολουθεί το πρότυπο των πρόσφατων Scenic και Rafale, δίνοντας στο αυτοκίνητο μια συγκρατημένη αλλά σαφώς σύγχρονη ταυτότητα. Οι αναλογίες του είναι προσεγμένες: μήκος 4,41 μέτρα, πλάτος 1,79 και ύψος 1,57, με μεταξόνιο 2,64 μ., τιμές που του χαρίζουν σωστή ισορροπία ανάμεσα σε ευρυχωρία και ευελιξία. Η οροφή καμπυλώνει ελαφρά προς τα πίσω, δίνοντας σφηνοειδή όψη χωρίς να μειώνει το ύψος για τους πίσω επιβάτες, ενώ το πίσω μέρος ξεχωρίζει με τη χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή σε σχήμα V.

Σε φυσική παρουσία, το Symbioz δείχνει ποιοτικό και “δεμένο”, χωρίς την επιτηδευμένη φλυαρία ορισμένων ανταγωνιστών. Η Renault φαίνεται πως βρήκε το σημείο ισορροπίας ανάμεσα στη φρεσκάδα και στη διακριτικότητα, με αποτέλεσμα ένα αυτοκίνητο που δείχνει σύγχρονο χωρίς να φωνάζει. Η συναρμογή και η ποιότητα βαφής κινούνται στο πάνω άκρο της κατηγορίας, ενώ τα λεπτά πλαστικά προστασίας γύρω από το αμάξωμα προσδίδουν πρακτικότητα χωρίς να αλλοιώνουν την αισθητική.

Η εικόνα του εσωτερικού είναι ίσως η πιο πειστική απόδειξη ότι η Renault έχει ανέβει επίπεδο. Το ταμπλό ακολουθεί τη γνώριμη αρχιτεκτονική του OpenR cockpit, με δύο μεγάλες οθόνες που σχηματίζουν ένα οπτικό σύνολο: 10,25” ψηφιακό πίνακα οργάνων και 10” οθόνη αφής στο κέντρο. Το λειτουργικό OpenR Link με ενσωματωμένες εφαρμογές Google (Maps, Assistant, Play) είναι από τα πιο ολοκληρωμένα και σταθερά συστήματα infotainment που έχουμε δοκιμάσει, γρήγορο και διαισθητικό. Τα υλικά στην καμπίνα είναι ποιοτικά και μαλακά στην αφή στα σημεία που ακουμπάς πιο συχνά, με την αίσθηση στιβαρότητας να ενισχύεται από τη σωστή συναρμογή. Η εργονομία είναι υποδειγματική: τα χειριστήρια είναι ακριβώς εκεί που πρέπει, ενώ η ύπαρξη φυσικών κουμπιών για βασικές λειτουργίες -όπως ο κλιματισμός- παραμένει ευπρόσδεκτη σε μια εποχή ψηφιακής υπερβολής.

Οι χώροι είναι επαρκείς για τέσσερις ενήλικες και ο χώρος αποσκευών των 492 λίτρων κατατάσσεται στους κορυφαίους της κατηγορίας. Το πίσω κάθισμα είναι άνετο, αν και όχι μετακινούμενο, και ο μεσαίος επιβάτης θα ήθελε λίγο περισσότερο χώρο για τα πόδια λόγω του χαμηλού τούνελ. Η θέση οδήγησης είναι υποδειγματική, με άφθονα περιθώρια ρύθμισης και καλή περιμετρική ορατότητα. Η ηχομόνωση είναι προσεγμένη, και η συνολική αίσθηση στην καμπίνα είναι αυτής ενός αυτοκινήτου μεγαλύτερης κατηγορίας. Μικρές λεπτομέρειες, όπως η επένδυση των θυρών ή ο φωτισμός περιβάλλοντος, αποδεικνύουν ότι η Renault προσπαθεί πλέον να σταθεί όχι απλώς ως mainstream κατασκευαστής, αλλά ως κατασκευαστής με ουσία.

Κάτω από το καπό του Symbioz βρίσκεται το γνωστό υβριδικό σύνολο E-Tech Full Hybrid 145, που έχουμε ήδη δει στα Captur και Arkana. Πρόκειται για έναν 1.6 λίτρων ατμοσφαιρικό τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα, ο οποίος συνεργάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες (έναν κύριο για την κίνηση και έναν βοηθητικό για τη μίζα/γεννήτρια) και το κιβώτιο multi-mode χωρίς συμπλέκτη. Η συνολική απόδοση φτάνει τους 145 ίππους, ενώ η μπαταρία 1,2 kWh είναι τύπου ιόντων λιθίου και φορτίζεται αποκλειστικά μέσω ανάκτησης ενέργειας. Η λογική του συστήματος είναι να λειτουργεί ως αυτοφορτιζόμενο υβριδικό που επιλέγει μόνο του τον ιδανικό συνδυασμό κινητήρα και ηλεκτροκίνησης ανάλογα με τις συνθήκες. Η εκκίνηση είναι πάντα ηλεκτρική, με απόλυτη ησυχία, ενώ μέσα στην πόλη το θερμικό μοτέρ μένει σβηστό στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής. Η μετάβαση από ρεύμα σε βενζίνη είναι σχεδόν ανεπαίσθητη, με το κιβώτιο να αλλάζει λειτουργίες ομαλά — τουλάχιστον στις χαλαρές μετακινήσεις. Όταν ο οδηγός ζητήσει περισσότερη επιτάχυνση, το σύστημα ανεβάζει στροφές και ακούγεται περισσότερο, χωρίς πάντα η παραγόμενη ισχύς να εντυπωσιάζει.

Η επιτάχυνση 0-100 km/h σε 9,5 δευτερόλεπτα είναι επαρκής για την κατηγορία και η ροπή του ηλεκτροκινητήρα καλύπτει τις πρώτες αντιδράσεις, χαρίζοντας άμεση απόκριση. Στον αυτοκινητόδρομο, ο θερμικός κινητήρας κρατά σταθερά τον ρυθμό με μικρές ηλεκτρικές παρεμβάσεις που μειώνουν την κατανάλωση. Αυτή, μάλιστα, είναι το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του συνόλου: σε μικτές συνθήκες, δύσκολα θα δει κανείς πάνω από 5 λίτρα/100 km, ενώ στην πόλη το Symbioz κατεβαίνει άνετα κάτω από τα 4,5 λτ/100 km χωρίς καμία προσπάθεια. Η μόνη ένσταση αφορά τον ήχο του κινητήρα υπό πίεση. Στις έντονες επιταχύνσεις το μοτέρ ανεβάζει στροφές απότομα, χωρίς η επιτάχυνση να συμβαδίζει με τον θόρυβο – ένα γνώριμο χαρακτηριστικό των συστημάτων αυτής της τεχνολογίας. Δεν είναι ενοχλητικό, αλλά υπενθυμίζει ότι το Symbioz προτιμά τη ρέουσα, ήρεμη οδήγηση από την «πιεσμένη». Σε αυτό το πλαίσιο, λειτουργεί εξαιρετικά.

Το νέο Symbioz δεν φιλοδοξεί να είναι το πιο σπορ SUV του δρόμου, ωστόσο παραμένει πολύ καλοζυγισμένο. Η ανάρτηση, με γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, έχει ρυθμιστεί με γνώμονα την άνεση, αλλά χωρίς να αφήνει το αμάξωμα να «πλέει». Στην πόλη απορροφά τα πάντα με αξιοπρέπεια, ενώ στον αυτοκινητόδρομο δείχνει σταθερό και ήσυχο, ακόμη και πάνω από τα 130 km/h.

Το τιμόνι είναι ελαφρύ, αλλά ακριβές και προβλέψιμο. Η συμπεριφορά του Symbioz είναι ουδέτερη, με προοδευτική υποστροφή στα όρια και πολύ καλή αίσθηση φρεναρίσματος, παρά το συνδυασμό μηχανικής και αναγεννητικής πέδησης. Οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται χωρίς υστέρηση, με το βάρος να κατανεμημένο ομοιόμορφα (41/59 %), γεγονός που εξασφαλίζει ισορροπία και ασφάλεια. Στους κακούς ελληνικούς δρόμους, η ανάρτηση δείχνει ελαφρώς σφιχτή στο πίσω μέρος, ιδίως με άδειο πορτμπαγκάζ, χωρίς όμως να φτάνει ποτέ σε σημείο ενόχλησης. Η ηχομόνωση είναι ένα από τα δυνατά του σημεία: ακόμη και σε τραχύ οδόστρωμα, οι ήχοι από κύλιση και αέρα μένουν χαμηλά. Το αποτέλεσμα είναι μια οδηγική εμπειρία που μπορεί να μην προκαλεί ενθουσιασμό αλλά εμπνέει εμπιστοσύνη – κι αυτό, στην καθημερινή χρήση, είναι πιο σημαντικό.

Το Renault Symbioz δεν είναι φτιαγμένο για να κερδίσει βραβεία σχεδίασης ή για να κάνει ρεκόρ 0-100. Είναι φτιαγμένο για να συμβιώνει αρμονικά με τον ιδιοκτήτη του, να τον εξυπηρετεί χωρίς να τον κουράζει, να καταναλώνει λίγο, να προσφέρει άνεση και αίσθηση ποιότητας που σπάνια συναντάς σε αυτό το μέγεθος. Η Renault, με το Symbioz, δεν επιδιώκει να κάνει επίδειξη δύναμης αλλά να δείξει ότι ωρίμασε. Το αυτοκίνητο αυτό συνδυάζει το γνώριμο υβριδικό σύστημα με μια συνολική προσέγγιση που δίνει προτεραιότητα στην ευκολία χρήσης και στην οικονομία, χωρίς να παραμελεί το στιλ ή την τεχνολογία. Είναι το SUV που δεν χρειάζεται να αποδείξει τίποτα σε κανέναν.

Ασφαλώς δεν είναι τέλειο – το κιβώτιο δείχνει μερικές φορές αδέξιο, το πίσω κάθισμα θα μπορούσε να είναι πιο ευρύχωρο και η συνολική του οδηγική αίσθηση δεν έχει πάθος. Αλλά είναι τίμιο, ήσυχο και βαθιά λογικό. Με τιμές που ξεκινούν από 28.900 ευρώ για την έκδοση evolution (και φτάνουν έως 34.500 ευρώ για την κορυφαία iconic) πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που φτιάχτηκε για να σε εξυπηρετεί κάθε μέρα αγόγγυστα, οικονομικά και χωρίς δράματα. Και καθώς αυτό είναι το πραγματικό ζητούμενο για την πλειονότητα των οδηγών, το Symbioz δεν είναι απλώς ένα ακόμα SUV – είναι ένα σύμφωνο συμβίωσης ανάμεσα στην τεχνολογία και στην απλότητα.

Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας είναι δημοσιογράφος με μακρά εμπειρία στον χώρο του αυτοκινήτου, της μοτοσικλέτας και του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Έχει υπογράψει δεκάδες δοκιμές, παρουσιάσεις και αφιερώματα, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων – από καθημερινά οχήματα μέχρι αγωνιστικές διοργανώσεις. Για εκείνον, κάθε όχημα έχει μια ιστορία. Ρόλος του συντάκτη είναι να την αποδώσει με σαφήνεια και ειλικρίνεια – και με σεβασμό στον αναγνώστη. Πιστεύει στη δύναμη της παρατήρησης και στην ανάγκη να αλλάζει η γλώσσα της δημοσιογραφίας χωρίς να αλλοιώνεται η ουσία της. Παρακολουθεί στενά τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά δεν ξεχνά ότι στο τιμόνι βρίσκεται πάντα ο άνθρωπος.