Omoda 5 EV: Το κινεζικό ηλεκτρικό με την ευρωπαϊκή λογική

Η Omoda είναι μια από τις νεότερες αυτοκινητοβιομηχανίες που προσπαθούν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στην ευρωπαϊκή αγορά, όμως δεν προέρχεται από το πουθενά. Είναι θυγατρική του ομίλου Chery, ενός από τους μεγαλύτερους και πλέον τεχνολογικά ανεπτυγμένους κατασκευαστές στην Κίνα, με πολυετή εμπειρία σε ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα. Το Omoda 5 EV είναι το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της νέας μάρκας για την ήπειρό μας και το αυτοκίνητο που καλείται να συστήσει τη μάρκα στο ευρωπαϊκό κοινό.

Τοποθετείται στην κατηγορία των compact SUV, απέναντι σε μοντέλα όπως τα MG4 Electric, Kia Niro EV, Volvo EX30 και Hyundai Kona Electric. Με μήκος 4,42 μέτρα, πλάτος 1,83 μ. και μεταξόνιο 2,63 μ., το Omoda 5 EV φιλοδοξεί να προσφέρει ευρυχωρία και πρακτικότητα χωρίς να ξεπερνά τις διαστάσεις μιας αστικής οικογενειακής πρότασης. Η τιμή εκκίνησης από την άλλη το φέρνει σε ευθεία αντιπαράθεση με τις καθιερωμένες ευρωπαϊκές προτάσεις, κάτι που από μόνο του δείχνει αυτοπεποίθηση για μια νεοεισερχόμενη εταιρεία. Πέρα από τα νούμερα όμως, το Omoda 5 EV είναι και το σημείο εκκίνησης μιας νέας φιλοσοφίας: θέλει να δείξει ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά έχουν ωριμάσει, όχι μόνο τεχνολογικά αλλά και αισθητικά, και μπορούν να σταθούν επάξια στην ευρωπαϊκή αγορά χωρίς να χρειάζεται να προβάλλουν τη χαμηλή τιμή ως βασικό τους επιχείρημα.

Αν το δεις από απόσταση, το Omoda 5 EV έχει εκείνο το είδος σχεδίασης που τραβάει το βλέμμα χωρίς να προκαλεί. Η κλειστή εμπρός μάσκα δηλώνει από την πρώτη στιγμή ότι πρόκειται για ηλεκτρικό μοντέλο, ενώ το λεπτό μοτίβο των LED φώτων και το αεροδυναμικά σμιλεμένο εμπρός μέρος δίνουν μια αίσθηση φουτουρισμού. Οι ζάντες 18 ιντσών, η οροφή που κλίνει έντονα προς τα πίσω και η απουσία περιττών χρωμιωμένων λεπτομερειών ενισχύουν τη μινιμαλιστική αισθητική. Το πίσω μέρος είναι πιο «γεμάτο» οπτικά, με ενιαία φωτιστική λωρίδα και ανάγλυφο λογότυπο OMODA στο κέντρο, μια λύση που παραπέμπει στις σύγχρονες ευρωπαϊκές τάσεις. Η αεροδυναμική του αμαξώματος (Cd 0,27) βοηθά στην κατανάλωση και στην ησυχία κύλισης, ενώ η ποιότητα βαφής και συναρμογής δείχνει το προφανές: ότι η Omoda έχει επενδύσει πραγματικά στην παραγωγή, αποφεύγοντας τον πρόχειρο χαρακτήρα πολλών πρώιμων κινέζικων μοντέλων. Το Omoda 5 EV δείχνει μοντέρνο χωρίς να είναι κραυγαλέο. Και αυτό, για ένα ολοκαίνουργιο brand που προσπαθεί να χτίσει αξιοπιστία, είναι μάλλον η πιο σωστή επιλογή.

Η ποιότητα βαφής και συναρμογής είναι καλύτερη απ’ ό,τι περιμένεις από μια νεοεμφανιζόμενη μάρκα. Τα πάνελ εφαρμόζουν σωστά, οι πόρτες έχουν στιβαρό “κλικ” και τα υλικά δεν προδίδουν προχειρότητα. Υπάρχουν και μερικές λεπτομέρειες που μπορεί να υποδηλώνουν ότι το Omoda 5 EV δεν έχει ακόμη φτάσει το επίπεδο φινιρίσματος των πιο καθιερωμένων Ευρωπαίων, αλλά είναι μια διαφορά πολύ μικρή και δείχνει ότι η εταιρεία απλώς βρίσκεται στη φάση όπου μαθαίνει πώς να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις μιας νέας αγοράς.

Ανοίγοντας την πόρτα, η πρώτη εντύπωση είναι πως η καμπίνα δεν προδίδει το νεαρό της μάρκας. Το ταμπλό έχει καθαρές γραμμές, με δύο ενωμένες οθόνες 10,25 ιντσών που σχηματίζουν ένα ενιαίο πάνελ – διάταξη που θυμίζει premium κατασκευαστές. Η ποιότητα των υλικών είναι καλή για την κατηγορία: μαλακές επενδύσεις στο επάνω μέρος, καλή συναρμογή και μόνο λίγα σκληρά πλαστικά χαμηλότερα, χωρίς ωστόσο να ενοχλούν αισθητικά. Η θέση οδήγησης είναι ευχάριστη, με σωστή εργονομία και εύκολα προσβάσιμους διακόπτες για τα βασικά χειριστήρια.

Το infotainment έχει καθαρή γραφική απεικόνιση και ανταποκρίνεται γρήγορα, αλλά το λογισμικό χρειάζεται περαιτέρω προσαρμογή: η μετάφραση ορισμένων μενού δεν είναι πάντα ακριβής, ενώ η φωνητική υποβοήθηση λειτουργεί μόνο στα αγγλικά. Η υποστήριξη Apple CarPlay και Android Auto είναι πλήρης, γεγονός που σώζει την κατάσταση. Η εργονομία είναι γενικά σωστή, αν και κάποιες λειτουργίες παραμένουν «θαμμένες» στα μενού της οθόνης, κάτι που αποσπά την προσοχή από τον δρόμο.

Οι χώροι είναι από τους καλύτερους της κατηγορίας. Δύο -ή και τρεις- ενήλικες πίσω κάθονται άνετα, με αρκετό χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι. Ο χώρος αποσκευών των 332 λίτρων είναι οριακά επαρκής, ενώ υπάρχει και ένα frunk 18 λίτρων μπροστά που δίνει μια επιπλέον πρακτική λύση για τα καλώδια φόρτισης ή μικρά αντικείμενα. Η ηχομόνωση είναι εντυπωσιακά καλή: ακόμη και σε ταχύτητες πάνω από 100 km/h, ο αέρας και τα ελαστικά δύσκολα ακούγονται, κάτι που συνδυάζεται ιδανικά με την ομαλότητα του ηλεκτρικού κινητήρα

Το Omoda 5 EV κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων (150 kW), που μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Η ροπή των 340 Nm αποδίδεται άμεσα, χωρίς υστέρηση, προσφέροντας επιτάχυνση 0–100 km/h σε 7,8 δευτερόλεπτα. Οι τιμές αυτές μπορεί να μη συναγωνίζονται τις αντίστοιχες πιο “εκρηκτικών” ηλεκτρικών, αλλά για τα δεδομένα της κατηγορίας είναι απολύτως επαρκείς και εξασφαλίζουν γρήγορες, ομαλές εκκινήσεις και σβέλτες επιταχύνσεις εν κινήσει.

Η μπαταρία με χωρητικότητα 61 kWh υπόσχεται αυτονομία έως 430 km στον κύκλο WLTP, ενώ στην πράξη οι αριθμοί είναι ρεαλιστικοί. Στην καθημερινή χρήση, με μεικτό πρόγραμμα αυτοκινητόδρομου και πόλης, η μέση κατανάλωση κυμαίνεται γύρω στα 15,5–16,5 kWh/100 km, δίνοντας πραγματική αυτονομία περίπου 360–380 km. Η φόρτιση υποστηρίζεται σε DC έως 80 kW, επιτρέποντας αναπλήρωση από 30% σε 80% σε περίπου 30 λεπτά, ενώ σε AC 11 kW η πλήρης φόρτιση ολοκληρώνεται σε 6–7 ώρες. Η ύπαρξη αντλίας θερμότητας βοηθά στη διατήρηση της απόδοσης και της αυτονομίας τον χειμώνα, ενώ η δυνατότητα V2L (Vehicle-to-Load) δίνει τη δυνατότητα να τροφοδοτούνται εξωτερικές συσκευές ή εργαλεία απευθείας από την μπαταρία.

Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας προσφέρει τρία επίπεδα ρύθμισης, όμως το πιο έντονο από αυτά δεν επιτρέπει πλήρη “one-pedal drive” και κάποιες φορές θα το ήθελες λίγο πιο δυνατό, ειδικά στην πόλη. Η απόδοση της πέδησης είναι αποτελεσματική, παρότι το πεντάλ του φρένου στερείται αίσθησης στην αρχή της διαδρομής – κάτι που συναντάς συχνά στα ηλεκτρικά με υβριδική λειτουργία ανάκτησης και μηχανικής πέδησης.Ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει επίσης την απόκριση και τη λειτουργία του τιμονιού μέσα από τα προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal, Sport).

Η οδηγική συμπεριφορά του Omoda 5 EV είναι ευρωπαϊκού χαρακτήρα και αυτό είναι ίσως το πιο θετικό του στοιχείο. Αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι η ηρεμία με την οποία κινείται. Η ανάρτηση, με γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, έχει ρυθμιστεί με στόχο την άνεση, και το αποτέλεσμα είναι μια πολιτισμένη, μαλακή κύλιση, ιδανική για αστικές ταχύτητες και ταξίδια. Οι εγκάρσιες ανωμαλίες απορροφώνται ικανοποιητικά, ενώ η ηχομόνωση είναι πραγματικά πολύ καλή – από τις καλύτερες της κατηγορίας. Αν για κάποιο λόγο θελήσεις να πας κόντρα στο χαρακτήρα του και το πιέσεις αρκετά, αρχίζουν να φαίνονται οι φυσικοί περιορισμοί του πλαισίου. Ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας δεν έχει την προοδευτικότητα ή την ακρίβεια ενός συστήματος πολλαπλών συνδέσμων, και το αυτοκίνητο γέρνει ελαφρά περισσότερο από ό,τι περιμένεις σε γρήγορες εναλλαγές κατεύθυνσης. Δεν γίνεται ποτέ επικίνδυνο, αλλά είναι σαφές ότι το Omoda 5 EV δεν σχεδιάστηκε για σπορ οδήγηση. Το τιμόνι είναι ελαφρύ και ευχάριστο στην πόλη, αλλά στερείται πληροφόρησης στο όριο, κάτι που ίσως θα ήθελες λίγο περισσότερο στον αυτοκινητόδρομο ή στις γρήγορες καμπές. Στην πόλη, πάντως, είναι ευχάριστο και πρακτικό: το τιμόνι κόβει πολύ, η επιτάχυνση είναι άμεση και η ορατότητα καλή. Οι κάμερες 360° βοηθούν στο παρκάρισμα και το σύστημα των αισθητήρων -παρότι αρκετά ευαίσθητο- λειτουργεί απολύτως αποτελεσματικά.

Στην Ελλάδα, το Omoda 5 EV προσφέρεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού. Η τιμή της Comfort αρχίζει από 37.500 ευρώ ενώ η κορυφαία Premium αρχίζει από 39.500 ευρώ. Η εργοστασιακή εγγύηση είναι 5 έτη χωρίς περιορισμό χιλιομέτρων, ενώ η μπαταρία καλύπτεται για 8 χρόνια ή 200.000 km. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πανοραμική οροφή, θερμαινόμενα και αεριζόμενα καθίσματα, διζωνικό κλιματισμό, ηχοσύστημα Sony, ηλεκτρική ρύθμιση καθισμάτων, 360° κάμερα και πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης (ADAS).

Το Omoda 5 EV είναι μια πολύ σοβαρή πρώτη προσπάθεια. Δεν προσπαθεί να πείσει με φανταχτερές καινοτομίες, αλλά με σωστή εκτέλεση, πλούσιο εξοπλισμό και πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Η άνεση, η ησυχία και η ευκολία οδήγησης το καθιστούν εξαιρετικό αυτοκίνητο για καθημερινή χρήση, ενώ η κατανάλωση και η αυτονομία του είναι απολύτως ρεαλιστικές. Υπάρχουν και κάποιες λεπτομέρειες, όπως η μέτρια πληροφόρηση του τιμονιού, η σχετικά “χαλαρή” ανάρτηση και το infotainment που θέλει περαιτέρω εξέλιξη, που υπενθυμίζουν ότι η Omoda έχει ακόμη δρόμο μέχρι να σταθεί δίπλα στους κορυφαίους Ευρωπαίους. Όμως αν κρίνουμε από αυτό το πρώτο δείγμα, ο δρόμος αυτός έχει ήδη διανυθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος. Και το Omoda 5 EV είναι η απόδειξη ότι η νέα γενιά των κινεζικών ηλεκτρικών δεν ήρθε απλώς για να γεμίσει τα νούμερα, αλλά για να μείνει.

Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας είναι δημοσιογράφος με μακρά εμπειρία στον χώρο του αυτοκινήτου, της μοτοσικλέτας και του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Έχει υπογράψει δεκάδες δοκιμές, παρουσιάσεις και αφιερώματα, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων – από καθημερινά οχήματα μέχρι αγωνιστικές διοργανώσεις. Για εκείνον, κάθε όχημα έχει μια ιστορία. Ρόλος του συντάκτη είναι να την αποδώσει με σαφήνεια και ειλικρίνεια – και με σεβασμό στον αναγνώστη. Πιστεύει στη δύναμη της παρατήρησης και στην ανάγκη να αλλάζει η γλώσσα της δημοσιογραφίας χωρίς να αλλοιώνεται η ουσία της. Παρακολουθεί στενά τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά δεν ξεχνά ότι στο τιμόνι βρίσκεται πάντα ο άνθρωπος.