Alfa Romeo Junior Ibrida: Μια Alfa που δεν χρειάζεται να αποδείξει τίποτα

Η πρώτη επαφή με την Alfa Romeo Junior Ibrida αφήνει ένα παράξενο μείγμα εντυπώσεων: από τη μία έχεις απέναντί σου ένα μοντέρνο compact SUV με υβριδική τεχνολογία και λογική τιμολόγηση – από την άλλη, αναγνωρίζεις σε κάθε λεπτομέρεια την πρόθεση της μάρκας να κρατήσει ζωντανό τον χαρακτήρα που την έκανε θρύλο. Είναι δύσκολο να ξεκινήσεις να περιγράφεις αυτό το αυτοκίνητο χωρίς να κάνεις εσωτερικές συγκρίσεις – με το πώς ήταν κάποτε οι Alfa Romeo, αλλά και με το πού κατευθύνεται πλέον η αυτοκίνηση γενικότερα.

Το όνομα Junior μπορεί να κουβαλά ιστορικό βάρος, όμως το ίδιο το αμάξωμα δείχνει σίγουρο, φρέσκο και με αυτοπεποίθηση. Είναι compact σε διαστάσεις, αλλά όχι αμήχανο. Οι αναλογίες είναι καθαρές, η σχεδίαση δεν χρειάζεται να φωνάζει για να ξεχωρίσει, και το εμπρός μέρος με τη χαρακτηριστική μάσκα και τα τριπλά φώτα δεν αφήνει αμφιβολία για το DNA της. Η Junior είναι μία Alfa Romeo που δεν προσπαθεί να αποδείξει πως είναι κάτι περισσότερο από αυτό που είναι. Κι αυτό τελικά είναι υπέρ της. Κάθε φορά που τη βλέπεις παρκαρισμένη, έχει αυτήν τη μικρή αύρα διαφορετικότητας – σαν κάτι που ξεχωρίζει ανάμεσα στα άλλα μοντέλα της κατηγορίας χωρίς να προσπαθεί.

Μέσα στην καμπίνα, η εικόνα είναι μοντέρνα και οικεία. Οι δύο ψηφιακές οθόνες των 10,25 ιντσών δεν προσπαθούν να κλέψουν την παράσταση, αλλά κάνουν τη δουλειά τους χωρίς φλυαρία. Ο διάκοσμος έχει επιρροές από τον όμιλο Stellantis, αλλά με αρκετές πινελιές που κάνουν τη Junior να ξεχωρίζει – και κυρίως με μια θέση οδήγησης που βάζει τον οδηγό στο επίκεντρο, όπως πρέπει. Μπορεί η ποιότητα των υλικών να μην εντυπωσιάζει σε κάθε επιφάνεια, όμως ο τρόπος με τον οποίο τα πάντα συνθέτουν ένα αρμονικό περιβάλλον σε πείθει ότι κάποιος εδώ σκέφτηκε με γνώμονα την εμπειρία. Το τιμόνι έχει το σωστό πάχος, το κέντρο του ταμπλό γέρνει ελαφρώς προς τον οδηγό και τα χειριστήρια βρίσκονται εκεί ακριβώς που τα περιμένεις. Ακόμη και τα καθίσματα έχουν μια σπορτίφ αίσθηση χωρίς να κουράζουν.

Αν έχεις οδηγήσει την Elettrica, την ηλεκτρική έκδοση του ίδιου μοντέλου, θα αναγνωρίσεις πολλά. Όμως στην Ibrida η συνολική αίσθηση είναι λίγο πιο “γεμάτη”. Ίσως γιατί το θερμικό μοτέρ γεμίζει το κενό εκεί που στην Elettrica υπήρχε η απόλυτη σιγή. Ίσως γιατί η ανάρτηση δείχνει να λειτουργεί με ελαφρώς μεγαλύτερη φυσικότητα, κάτι που πιθανώς οφείλεται στο χαμηλότερο βάρος. Σε κάθε περίπτωση, η Junior Ibrida είναι πιο «οργανική» στην οδήγηση. Δεν σε προκαλεί, αλλά σε κρατάει συνδεδεμένο μαζί της. Σε κάνει να νιώθεις ότι οδηγείς κάτι πιο ιδιαίτερο από το συνηθισμένο. Κι αυτό είναι πολύτιμο, ειδικά σε μια κατηγορία όπου τα περισσότερα μοντέλα μοιάζουν σαν να βγήκαν από την ίδια μήτρα.

Το υβριδικό σύστημα είναι γνώριμο: τρικύλινδρος 1.2 με ήπια υβριδική υποστήριξη 48V και ένα έξυπνο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Η απόδοση είναι 136 ίπποι – νούμερο μέτριο στα χαρτιά, αλλά απόλυτα επαρκές στην πράξη. Το 0–100 km/h ολοκληρώνεται σε περίπου 9 δευτερόλεπτα, αλλά αυτό έχει λίγη σημασία. Περισσότερο μετράει το πώς αποδίδεται η ισχύς, το πόσο γρήγορα αντιδρά το σύνολο, και το πώς σε πείθει να οδηγείς χωρίς να βαριέσαι. Η υβριδική λειτουργία επιτρέπει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση σε πολύ χαμηλές ταχύτητες, κυρίως σε μποτιλιάρισμα ή στάσεις-ξεκινήματα, ενώ οι εναλλαγές μεταξύ κινητήρων είναι σχεδόν αόρατες. Ο ήχος του κινητήρα είναι διακριτικός, αλλά έχει έναν ελαφρύ μηχανικό χαρακτήρα που δίνει ζωή στο εσωτερικό, αντί να το κάνει να ακούγεται αποστειρωμένο.

Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι η πολύ λογική κατανάλωση. Η Alfa Romeo ανακοινώνει 4,8–5,1 λτ./100 χλμ., αλλά στην πράξη -και χωρίς καν να προσπαθήσουμε- είδαμε 6,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Για αυτοκίνητο βενζίνης με αυτόματο κιβώτιο και αξιοπρεπείς επιδόσεις, αυτό είναι μια πολύ καλή κατανάλωση. Και είναι κάτι που θα εκτιμήσει όποιος δεν ψάχνει απλώς το πιο οικολογικό, αλλά και το πιο πρακτικό και άνετο αυτοκίνητο στην καθημερινότητα. Είναι το είδος της οικονομίας που δεν χρειάζεται να τη διεκδικείς – έρχεται μόνη της, μαζί με μια συνολικά πολιτισμένη εμπειρία χρήσης.

Η Junior Ibrida πατάει καλά στον δρόμο. Η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί με ισορροπία – ούτε υπερβολικά σφιχτή, ούτε νωχελική. Η κύλιση είναι σταθερή, η καμπίνα μένει σχετικά ήσυχη (παρότι η ηχομόνωση δεν είναι κορυφαία) και η αίσθηση του τιμονιού είναι προσεγμένη. Σε στροφιλίκι δεν θα ενθουσιαστείς, αλλά θα εκτιμήσεις το γεγονός ότι το αυτοκίνητο σε κρατάει μέσα στη ροή, χωρίς να το παλεύεις. Δεν προσπαθεί να είναι GTI και καλά κάνει. Είναι κάτι άλλο – πιο ήρεμο, αλλά όχι αδιάφορο. Κι αυτό είναι πιο δύσκολο απ’ όσο ακούγεται. Η Alfa δείχνει να κατάλαβε τι χρειάζεται για να κερδίσει τον σημερινό οδηγό: όχι δραματικές εκρήξεις και φανταχτερή σπορτίφ διάθεση, αλλά ουσία, χαρακτήρα και συνέπεια.

Αυτό που μένει στο τέλος είναι η αίσθηση ότι οδηγείς κάτι με προσωπικότητα. Όχι φανφάρες, όχι υπερβολικά εφέ. Ένα αυτοκίνητο που έχει τη δική του αισθητική, τη δική του ταυτότητα και μια προσέγγιση που δεν βασίζεται στο hype, αλλά στην ουσία. Και κάπως έτσι, η Junior Ibrida γίνεται μια Alfa Romeo από εκείνες που ίσως δεν θα τις θυμάσαι για την ισχύ ή τον ήχο της εξάτμισης, αλλά για το πώς σε έκανε να νιώθεις στον δρόμο. Και αυτό, σε τελική ανάλυση, είναι αυτό που μετράει.

Η τιμή της ξεκινά από τις 28.500 ευρώ. Και αν ψάχνεις κάτι που να ξεφεύγει από τη λογική των copy-paste B-SUV χωρίς να ζητά υπερβολές σε αντάλλαγμα, η Junior Ibrida είναι ίσως η πιο ειλικρινής πρόταση στην κατηγορία της.

Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας είναι δημοσιογράφος με μακρά εμπειρία στον χώρο του αυτοκινήτου, της μοτοσικλέτας και του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Έχει υπογράψει δεκάδες δοκιμές, παρουσιάσεις και αφιερώματα, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων – από καθημερινά οχήματα μέχρι αγωνιστικές διοργανώσεις. Για εκείνον, κάθε όχημα έχει μια ιστορία. Ρόλος του συντάκτη είναι να την αποδώσει με σαφήνεια και ειλικρίνεια – και με σεβασμό στον αναγνώστη. Πιστεύει στη δύναμη της παρατήρησης και στην ανάγκη να αλλάζει η γλώσσα της δημοσιογραφίας χωρίς να αλλοιώνεται η ουσία της. Παρακολουθεί στενά τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά δεν ξεχνά ότι στο τιμόνι βρίσκεται πάντα ο άνθρωπος.